شبیه سازی لیزری شرایط خشن درون ستارگان

شبیه سازی لیزری شرایط خشن درون ستارگان

بی بی سرور: دانشمندان اروپایی با موفقیت شرایط خشن موجود درون ستاره ها را با بهره گیری از لیزری بسیار کوچک تر از آن چه قبلاً استفاده می شد، بازسازی و رصد کردند.


به گزارش بی بی سرور به نقل از ایسنا، در یک مجموعه از اندازه گیری های دقیق، دانشمندان زمان بین پالس لیزر و پرتو ایکس را که از یک هدف عبور می کند، تغییر دادند.
یک تیم تحقیقاتی از موسسه HZDR آلمان با همکاری دانشمندانی از موسسه XFEL اروپا با موفقیت شرایط خشن موجود درون ستارگان را با بهره گیری از لیزری بسیار کوچک تر از آن چه قبلاً استفاده می شد، بازسازی و مشاهده نمودند.
محور اصلی این پیشرفت، یک سیم مسی است که نازک تر از یک تار موی انسان است و نقش مهمی در این تکنولوژی جدید ایفا می کند.
دکتر آلخاندرو لاسو گارسیا(Alejandro Laso Garcia) نویسنده اصلی این مقاله توضیح می دهد: این ترکیب لیزر پالس کوتاه و لیزر پرتو ایکس در جهان منحصر به فرد است و تنها به لطف کیفیت و حساسیت بالای پرتو ایکس بود که توانستیم یک اثر غیرمنتظره را مشاهده نماییم.

افزایش چگالی مس با لیزر

در یک مجموعه از اندازه گیری های دقیق، دانشمندان زمان بین پالس لیزر و پرتو ایکس را که از یک هدف عبور می کند، تغییر دادند. این کار به آنها اجازه داد تا یک فیلم دقیق پرتو ایکس از این پروسه ایجاد کنند.
دکتر توما تونسیان(Toma Toncian) توضیح می دهد: ابتدا پالس لیزر با سیم تعامل می کند و یک موج ضربه موضعی به وجود می آورد که مانند یک انفجار از سیم عبور می کند و در نهایت آنرا از بین می برد. اما پیش از آن، تعدادی از الکترون های پرانرژی که هنگام برخورد لیزر ایجاد می شوند، در امتداد سطح سیم حرکت می کنند.
وی ادامه داد: برخورد لیزر، الکترون هایی با حرکت سریع تولید کرد که به سرعت سطح سیم مسی را گرم کردند و امواج ضربه ای تولید کردند. این امواج ضربه ای به سمت مرکز سیم همگرا شدند و برای مدت کوتاهی فشار و دمای بسیار بالایی ایجاد کردند.
توماس کاوان(Thomas Cowan) مدیر مؤسسه فیزیک تشعشعات HZDR و مبتکر کنسرسیوم HIBEF می گوید: شبیه سازی های کامپیوتری ما نشان میدهد که به فشار ۸۰۰ مگابار رسیده ایم. این معادل ۸۰۰ میلیون برابر فشار جو و ۲۰۰ برابر فشاری است که درون زمین وجود دارد.
اندازه گیری ها نشان داد که چگالی مس بطور موقت به ۸ یا ۹ برابر حالت عادی و سرد آن بالا رفته است. ضمن این که دما به ۱۸۰ هزار و ۳۲ درجه فارنهایت معادل ۱۰۰ هزار درجه سانتیگراد که مقداری باورنکردنی و مشابه با شرایط موجود در تاج یک ستاره کوتوله سفید است، افزوده شد.

فراتر از اخترفیزیک

روش جدید اندازه گیری توسعه یافته توسط این تیم نه فقط برای اخترفیزیک، بلکه برای پیشرفت در سایر زمینه های تحقیقاتی نیز نویدبخش است.
اولف زاستراو(Ulf Zastrau) از موسسه XFEL توضیح می دهد: آزمایش ما به روشی چشم گیر نشان میدهد که چگونه می توانیم چگالی ها و دماهای بسیار بالا را در قشر بزرگی از مواد تولید نماییم.
این پیشرفت نشان دهنده یک گام رو به جلو برای تحقیقات همجوشی است، جایی که تیم ها و استارت آپ های مختلفی در سطح جهانی درحال کار برای ایجاد نیروگاه های همجوشی با بهره گیری از لیزرهای با کارآیی بالا هستند.
این مفهوم شامل فلاش های لیزری شدید می باشد که از تمامی جهات به یک کپسول سوخت تولید شده از هیدروژن منجمد برخورد می کند و آنرا مشتعل می کنند تا انرژی بیشتری نسبت به آن چه در ابتدا وارد می شود، آزاد کند که نقطه عطفی اساسی برای آینده انرژی پایدار می باشد.
توماس کوان در تشریح آزمایشات آتی می گوید: ما با روش جدید خود می توانیم با جزییات مشاهده نماییم که وقتی کپسول با پالس های لیزر برخورد می کند، چه اتفاقی می افتد. ما انتظار داریم که این بتواند تاثیر زیادی بر تحقیقات پایه دراین زمینه داشته باشد.
این مطالعه در مجله Nature Communications انتشار یافته است.



منبع:

1403/06/25
15:58:50
0.0 / 5
39
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
BBServer بی بی سرور

bbserver.ir - مالکیت معنوی سایت بی بی سرور متعلق به مالکین آن می باشد