پیام رسان بومی چطور می تواند جای واتس اپ را بگیرد؟
به گزارش بی بی سرور در شرایطی که واتس اپ اعلام نموده کاربران باید با اشتراک گذاری اطلاعاتشان با فیسبوک موافقت کنند و در اعتراض به این موضوع، موج کوچ جهانی به سایر پیام رسان ها شروع شده، یک حقوقدان فضای مجازی می گوید مهاجرت کاربران ایرانی از واتس اپ به این وابسته است که پیام رسان های داخلی خدماتشان را با چه کیفیتی عرضه کنند و چطور مسائل را تنظیم کنند که حریم خصوصی افراد نقض نشود.
به گزارش بی بی سرور به نقل از ایسنا، واتس اپ اخیرا اعلام نموده کاربران برای ادامه دریافت خدمات باید بپذیرند اطلاعاتشان با فیسبوک که شرکت مالک این پیام رسان است، به اشتراک گذاشته شود. این موضوع، انتقاد کاربران و کارشناسان حریم خصوصی را به دنبال داشته است. در این راستا محمدجعفر نعناکار -حقوقدان فضای مجازی- در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به خریداری واتس اپ و اینستاگرام توسط فیسبوک بیان نمود: در جهت ادغام این اپلیکیشن ها، فیسبوک اطلاعات را ادغام و پلت فرم جامع تری را ایجاد خواهد نمود و این مسئله به خودی خود منجر می شود که حریم خصوصی برای بخشی از کسانی که از این پلت فرم ها استفاده می نمایند، به خطر بیفتد.
وی با اشاره به اینکه در کل دنیا اصلی درباره حریم خصوصی و استفاده از پلت فرم هایی که داده جابه جا می کنند وجود دارد، اظهار داشت: در دنیا، افراد مکاتبات اداری، اسناد مالی و حقوقی و اطلاعات خصوصی خویش را معمولا از راه بستر ایمیل جابه جا می کنند. شرکت ها از دامین و هاست شخصی خود عموم مردم هم از سرویس هایی که به صورت مجانی یا پولی در اختیارشان قرار می گیرد، استفاده می نمایند. در هر دو صورت چه در لایسنس اگریمنت (جواز پیمان) پلت فرم های عمومی و چه هاست های داخلی و میزبانی داخلی شرکت ها، تعریف حریم خصوصی مشخص است.
این حقوقدان فضای مجازی با اشاره به اینکه فرهنگ سایبری در ایران دستخوش تغییر شده و تمام افراد از پیام رسان ها بعنوان اتوماسیون استفاده می نمایند، اضافه کرد: به خصوص بعد از فیلتر شدن تلگرام، اقبالی از واتس اپ شد و هم اکنون افراد برای ارسال اطلاعات شخصی و حتی در ادارات برای ارسال اسناد، به جای ایمیل، از پلت فرم های ارسال پیام استفاده می نمایند. البته سال قبل شورایعالی فضای مجازی مصوبه ای ابلاغ و استفاده نهادهای دولتی و شرکت ها و موسساتی که به شکلی به حاکمیت و دولت متصل هستند، از پیام رسان های خارجی را برای مبادلات خودشان در جهت پیشگیری از نقض حریم خصوصی ممنوع کرد.
پلتفرم های خارجی پاسخگوی مشکلات در ایران نیستند
نعناکار افزود: متاسفانه در ایران قانون خاص و مدون قابل ارجاعی که حریم خصوصی را تعریف کند، وجود ندارد. هرچند به صورت پراکنده چه در منشور حقوق شهروندی و چه در قوانین دیگر به مبحث حریم شخصی پرداخته شده، اما به صورت جامع تعریف چندان درستی از این مجموعه نداریم. نکته دیگر اینکه پلت فرم های خارجی متاسفانه به این دلیل که با نظام حاکمیتی ما همراه نیستند، پاسخگوی ما هم نیستند. ازاین رو در شرایطی که اتفاقی در مورد نقض حریم خصوصی در این پلت فرم ها برای شما بیفتد، یا خسارتی وارد و احیانا غرامتی درخواست شود، امکان دارد نتوانید مسئله را از صاحب پلت فرم پیگیری کنید.
وی در پاسخ به اینکه در شرایطی که واتس اپ اعلام نموده اطلاعاتش را با فیسبوک به اشتراک می گذارد، واکنش کاربران ایرانی چیست، توضیح داد: اینکه آیا ایرانیان با این موج جهانی که ایجاد شده، به پیام رسان دیگری مهاجرت می کنند یا خیر، خیلی به این وابسته است که پیام رسان های داخلی ما، یعنی آن پنج پیام رسان مطرح، با چه کیفیتی خدمات عرضه می دهند، دیگر اینکه چه ارزش افزوده ای برای کاربر ایرانی ایجاد می کنند و نکته سوم اینکه چطور مسائل را تنظیم می کنند که حریم خصوصی افراد نقض نشود.
این حقوقدان فضای مجازی با اشاره به اینکه پنج پیام رسانی که در ایران کار می کنند، از جای خاصی پروانه به خصوصی ندارند و فعالیتشان تحت یک بنگاه تجاری است، اضافه کرد: لایسنس اگریمنت یا جواز پیمانی که پیام رسان های داخلی تدوین کرده اند که حریم خصوصی افراد را نقض نکنند، تحت نظارت سازمانی نیست و این ضعف بزرگ پیام رسان های داخلی است. اگر این مشکل حل شده و ارزش افزوده ای هم برای کاربران ایجاد شود، مانند استفاده از فناوری های حوزه فین تک، کیف پول الکترونیکی، پرداخت های خرد و دریافت خدمات دولتی، احیانا ایرانی ها هم مانند خیلی از کشورهای دیگر از پیام رسان های بومی استقبال خواهند کرد.
نعناکار افزود: تا زمانی که این اتفاق نیفتد، این شائبه و نگرانی وجود دارد که سیستم فیلترینگ کشور نقض شود، یعنی مردم بیشتر به همان تلگرام رجوع کنند که هرچند فیلتر شده، اما فیلترشکن به وفور در دسترس می باشد و نسخه های دیگر بی فیلتر از تلگرام هم وجود دارد، دیگر اینکه سراغ پیام رسان دیگری مانند سیگنال بروند که توسط ایلان ماسک سفارش شده که اینجا باز هم پهنای باند کشور در اختیار مجموعه ای قرار می گیرد که تحت سیطره حاکمیت نیست.
پیام رسان بومی چه زمانی مورد اقبال قرار می گیرد؟
وی ضمن اشاره به تجربه بین المللی برای همه گیر شدن پیام رسان ها، اظهار نمود: یکی از دلایلی که واتس اپ، تلگرام یا سیگنال مورد اقبال جهانی هستند، به این علت است که روابط جهانی برقرار می کنند و کاربر می تواند از راه آنها با کاربران کشورهای دیگر ارتباط برقرار کند. با این حال، هر کشوری معمولا یک پیام رسان داخلی هم دارد که خدمات دیگری را عرضه می دهد و مردم از آن هم استفاده می نمایند. در ایران هم طبیعتا باید اینطور باشد. شما واتس اپ را دارید و با خارجی ها ارتباطات برقرار می کنید و یک پیام رسان داخلی هم دارید.
این حقوقدان فضای مجازی در ادامه با اشاره به اینکه اگر پیام رسان داخلی بخواهد فراگیر شود، باید این دو اتفاق بیفتد، توضیح داد: لازم است توسط پیام رسان ها ارزش افزوده داخلی بوجود آمده و زندگی برای مردم تسهیل شود، همچون امکاناتی مانند خریدن بلیت، پرداخت مالیات، نوبت دهی پزشکی، نسخه الکترونیکی، تبادلات مالی، دریافت اخبار، ارتباط گرفتن با نهادهای حاکمیتی روی پیام رسان ها تعریف شود. این عرضه خدمات منجر می شود که اقبالی صورت گیرد و مردم از این پلت فرم ها استفاده کنند.
نعناکار در ادامه ضمن اشاره به ضرورت وجود نهاد نظارتی در پیام رسان ها اظهار داشت: مردم باید ممطئن باشند که از آنها صیانت می شود و اگر حقوقشان در یک پلت فرم داخلی ضایع شد، مرجعی هست که از حقوقشان دفاع و پیگیری کند و حق و حقوق افراد را بگیرد و از سویی قوانین دست وپاگیر هم برای آنها وضع نکند. این اتفاق در تمام کشورها افتاده و صیانت از حقوق مردم بعلاوه ارزش افزوده داخلی، اقبال نسبت به پیام رسان های داخلی را زیاد می کند که البته این نافی این نیست که کسی از پیام رسان بین المللی استفاده نماید، بلکه هر کدام از پلت فرم های داخلی و خارجی جایگاه خویش را دارد و باید از ظرف زمان و مکان خودش بررسی شود.
منبع: bbserver.ir
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب